Cum in fiecare zi trec pe langa cele doua obiective istorice ale Brasovului-Turnul negru si Turnul Alb,intr-una din zile am intalnit la Turnul Negru un domn in varsta,care m-a intrebat daca "am habar de secretele Brasovului".
Stiu ca Brasovul are o istorie fascinanta,si nu exagerez deloc pentru ca aceasta este realitatea,stiu ca printre misterele Brasovului se afla lacurile subterane,sau tuneluri care strabat centrul istoric al Brasovului,insa nu stiam exact,detaliile ce contureaza legenda tunelurilor despre care vom vorbi in continuare.
Cum batranul a reusit sa-mi starneasca interesul,am facut cateva cercetari,si iata ce am descoperit:
Cetatea medievală a Braşovului avea o reţea de tuneluri, care făcea legătura între bastioanele de apărare ale vechiului burg. În decursul timpului, pornind de la tunelurile şi grotele descoperite, s-au ţesut multe legende controversate.
Cert este, însă, că există mai multe intrări în mai multe zone din centrul Braşovului, majoritatea fiind închise sau impracticabile în prezent. În decursul timpului, au fost găsite astfel de guri de intrare pe străzile Cuza Vodă nr. 39, Mihai Viteazul nr. 2, De Mijloc nr. 20, După Ziduri, Nucului, Canalul Timiş nr.18, în spatele Poliţiei şi în curtea Liceului de Artă. Ultima descoperire pe această temă s-a făcut în 2008, când a fost demolată o casă în cartierul Bartolomeu, pe str. Lanurilor. Aici exista o uşă metalică, închisă cu un lacăt şi sigilată. Înainte de 1989, în fiecare an, reprezentanţii Armatei veneau şi controlau sigiliul. Mai mult, se pare că tunelul făcea legătura cu cel mai vechi monument de arhitectură al Braşovului şi din Ţara Bârsei, Biserica Sf. Bartolomeu, a cărei construcţie a început pe la 1223.
Cele mai cunoscute sunt cele două tuneluri de După Ziduri, o adevărată reţea de galerii, unite între ele.
Au fost „cartografiate“ anul trecut, de voluntarii care au făcut igieniarea acestora, existând ideea de a fi folosite ca atracţie turistică. Mai mult, se lansase ideea ca în interiorul lor să fie amenajat un muzeu al luptei anticomuniste. Mulţi ani, galeriile au fost adăpost pentru oamenii străzii. În urmă cu peste zece ani, autorităţile locale au decis să zidească sau să pună gratii metalice la intrarea în tuneluri, pentru a deveni inaccesibile. Existenţa acestor tuneluri se pare că va fi curmată, întrucât edilii doresc să construiască un tunel pornind din Livada Poştei (în zona de unde se pleacă spre Poiana Braşov) până la Maternitate, pentru a transforma şi strada Mureşenilor, alături de Republicii, în pietonal, fiind astfel salvată „inima arhitecurală“ a cetăţii de traficul rutier, decizie contestată de etnicii germani, care spun că se distruge una dintre cele mai frumoase zone de promenadă, întinsă de-a lungul Pârâului Graft (numit Spurcata din cauza mizeriilor deversate).
Tuneluri in zona Piata Sfatului
Unul dintre tunelurile aflate in zona Piata Sfatului,se spune că duce către curtea Liceului de Artă.
De asemenea, în pivniţa Casei Mureşenilor se află intrarea astupată a unui tunel subteran,despre care se spune că trece pe sub Piaţa Sfatului şi de acolo spre Republicii, până sub Tâmpa.
Se crede ca si din Biserica Neagră s-ar face acces către trei tuneluri. Un fost paroh al bisericii ar fi recunoscut existenţa acestora, dar nu a vrut să dea amănunte despre ele, iar locatarii unei case de pe strada Ştefan Ludwig Roth (lângă Biserica Neagră) povesteau că, în copilărie, se jucau prin tunelul care pornea din pivniţă şi ducea înspre Tâmpa. Mai mult, şi Cetăţuia de pe Dealul Straja, ar avea trei tuneluri.
O altă legendă vobeste despre faptul că, în Doilea Război Mondial ar fi existat un tunel care lega Casa Sfatului cu o peşteră aflată pe Şaua Tâmpei, iar aici ar fi fost ţinuţi captivi prizonieri germani, blocându-se ambele intrări.
Si totusi,mai multe amănunte există în privinţa grotelor din Piaţa Sfatului.
Practic, acestea au fost gândite ca depozite de provizii în cazul în care Cetatea era asediată. O confirmare a existenţei acestora vine în anii ’50, când, la Braşov, a poposit o balenă uriaşă, perfect conservată - „Moby Dick“, cum îi spuneau copiii. Din cauza greutăţii, camionul cu balena s-a prăbuşit într-o astfel de groapă. Apoi, prin 1963-1964, un camion rusesc s-a prăbuşit într-o cavitate, lângă Muzeul de Istorie. O altă groapă cu provizii s-a descoperit la schimbarea pavajului din Piaţa Sfatului, în anii 1987-1988. Bătrânii spuneau că excavarea gropilor de provizii se făcea după un adevărat ritual: se săpau numai noaptea, erau făcute de un singur om, până la o adâncime de 2,5 metri. Interiorul era ars şi apoi umplut cu cereale şi alte provizii.
Istoricii sunt rezervaţi faţă de aceste legende.
Istoricul Nicolae Pepene, directorul Muzeului judeţean de Istorie, este rezervat asupra legendelor vehiculate pe această temă. Indiscutabil, existenţa tunelurilor nu poate fi infirmată, dar încă nu se poate spune exact care a fost raţiunea construcţiei acestora. „Există multe astfel de spaţii care sunt în administrarea Apărării Civile.Unele informaţii sunt încă clasificate. Nu s-au făcut cercetări pe tema acestor tuneluri şi nu avem o hartă a lor. Pot să vă confirm că, în afară de exemplele de care aţi amintit, a mai fost un caz, în care s-a descoperit un tunel în anii ’30, când s-au făcut lucrări la Vila Kertsch (construită în 1887) pe strada Porţii (strada Republicii de astăzi), în locul unde este acum Modaromul“, ne-a dezvăluit Nicolae Pepene.
Mult mai direct a fost dr. Valer Rus, directorul Muzeului Casei Mureşenilor. „Nu pot să îneţeleg cum putem să fim atât de absurzi şi să nu punem în valoare aceste tuneluri. Toată lumea vorbeşte despre dezvoltarea turismului la Braşov şi nu se face nimic. Dacă Apărarea Civilă, SRI şi cine mai are pe acolo ceva depozite şi de ascuns, poate să-şi mute tot ce au că sunt atâtea unităţi dezafectate. Este păcat că nu folosim această oportunitate, care în orice alt loc din lume aduce o explozie a numărului de turişti,numai noi nu facem nimic“, a precizat Valer Rus.
Interesant este felul in care vad locuitorii din Brasov problema catacombelor, iar faptul ca la imobilul din strada Lanurilor 1A, un ofiter de la Armata venea periodic sa verifice starea sigiliului pare sa confirme spusele si legendele acestor tuneluri,spuse de brasoveni.
— Guri de intrare, majoritatea inchise sau impracticabile, exista pe strazile Cuza Voda nr. 39, Mihai Viteazul nr. 2, De Mijloc nr. 20, Dupa Ziduri, Nucului, Canalul Timis nr. 18, in spatele Politiei si in curtile Scolii de Muzica si a Liceului de Arta.
— Cele doua tuneluri de Dupa Ziduri sunt adevarate galerii in care poti sa te ratacesti cu usurinta. Se pare ca intre cele doua exista o legatura, desi nimeni nu stie cine le-a construit si cine le-a folosit La prima vedere par galerii naturale, dar din loc in loc se vede ca au fost amenajate de mana omeneasca.
–Vechea Cetate de pe deal (actualul complex turistic Cetate), construita in anul 1524, este prevazuta cu trei tuneluri. Unul a fost strabatut de la un capat la altul acum cativa ani. Constructia lor dateaza probabil din secolul al XVI-lea. In Cetate sunt vizibile doua guri de intrare, situate in doua fantani, una dintre ele fiind adanca de aproape 30 de metri. Tunelurile au iesire spre strazile De Mijloc, Nicolae Iorga si Cuza Voda.
— In privinta Casei Muresenilor (LMI BV-II-m-A-11582; Piata Sfatului 25) din centrul orasului se afla intrarea astupata a unui tunel subteran, avand o inaltime aproximativa de 1,40 metri, prevazut cu bolta de caramida. Se presupune ca tunelul trece pe sub Piata Sfatului si de acolo spre Republicii, pana pe sub Tampa.
— De-a lungul timpului, surpari accidentale produse in Piata Sfatului au scos la iveala structuri subterane. Prin anii 1963-1964 un camion rusesc s-a prabusit intr-o cavitate, cu diametrul gurii de aproximativ un metru, langa Muzeul de Istorie. O alta groapa cu provizii s-a descoperit tot accidental, la schimbarea pavajului din Piata Sfatului, in anii 1987-1988.
— La cativa metri in spatele gradinilor de pe strada Doborogeanu Gherea, se afla doua grote. Pana nu demult, pe timpul noptii aici se adaposteau boschetarii. Legendele spun ca doua tuneluri din cetate serpuiesc pe sub Tampa si pe sub Piata Sfatului. Alte catacombe duc pana in Bartolomeu si nu putini sunt brasovenii care le-au strabatut in copilarie, jucandu-se.
— Turnul Negru (LMI BV-II-m-A-11294.05), datand din veacul al XVI-lea, era legat cu cetatea printr-un tunel subteran si un pod mobil. Restaurat in anul 1996, in Turnul Negru functioneaza in prezent un punct muzeistic ca sectie a Muzeului Judetean de Istorie.
In urma cu ceva timp,am scris un articol intitulat "Brasov-un loc magic incarcat de legende,mistere si povesti fascinante",astfel ca in scurt timp am primit diferite comentarii in care mi se atragea atentia cu privire la tunelurile care strabat Brasovul.
Multumesc din suflet acestor prieteni,care vin sa confirme inca o data,existenta acestor tuneluri.
Nu stiu daca exista un lac sub Tampa ca nu am cum sa ajung acolo.
Grota din saua tampei are tunele prea inguste sau sigilate cu dop de argila. Grotele din spatele la universal nu duc departe, dar trebuie mers cu grija ca acolo stau oamenii strazii. Grota din Racadau de langa treptele Gabony are numai doua tunele: una ce leaga doua intrari si o fundatura.
Imi trebuie un aparat special sa detectez daca exista acel lac
fractali1 aprilie 2017, 13:43
In catacombele de pe "Dupa Ziduri" am mai gasit tunele noi. Tunelul acela de mers pe burta duce la alte doua galeri: una ce duce la iesirea cu grilaj de langa centrala, un alt tunel ce are inca doua fundaturi si duce la un gard de zidarie inalt de 1,5 metrii cu o spartura ce dezvaluie continuarea tunelului, dar mai incolo nu pot sa ma duc ca e prea ingust exact ca si buncarul din saua Tampei.
In tunelul de mers pe burta mai faceam eu abdomene in weekend cand nu aveam bani de mers la sala de fitness
fractali29 august 2017, 02:13
In grota de pe saua Tampei am reusit sa largesc un tunel ingust in stanga cu o sapaliga in laturand pamantul dar mai incolo chiar nu pot sa ma duc singur si neechipat deoarece duce la un hau de vreo 30 metri, unde as putea muri acolo. Am apelat pe email la un club de speologie sa chem o echipa sa mearga pe acolo, ca stiu ca acei baieti sunt bine antrenati si au un echipament special de catarare ca sa coboare prin acel put similar cu putul liftului la o mina veche
fractali29 august 2017, 02:16
Pe "Dupa Ziduri" mai e un buncar mai in dreapta de centrala, in care nu am putut intra acolo niciodata deoarece e prea ingust si trebuie largit si montat o scara deoarece are un prag de 2metrii.
Acel buncar se presupune ca ar duce la fundul unui put la Turnul Alb si ca ar comunica cu grota sigilata cu argila de pe cararea strazii Fagetului in spatele Oficiului de Forte de Munca, si de ce nu si cu biserica din Bartolomeu si buncarul de pe strada Lanurilor, cu conditia ca tunelul sa nu fie surpat
Andreea Des18 decembrie 2016, 16:01
Am auzit de la cineva ca la uzina steagu rosu se faceau tancuri care erau transportate prin tuneluri pe sub calea bucuresti
fractali1 aprilie 2017, 13:39
Exista un tunel in spate la Metrom dar nu am putut sa ma duc acolo ca se auzeau caini care latrau, si imi era frica nu numai de caini, ci si ca locul sa nu fie proprietate privata, si sa ma trezesc capturat de politie
Unknown13 aprilie 2016, 10:50
Ca o completare,a mai fost descoperit un tunel ce venea din cetatuie pana la biserica franciscana de pe str. Sf.ioan si de acolo se continua pana in p-ta Sfatului,prin care erau adusi condamnatii.Tunelul a fost descoperit in momentul demolarii bisericii care se afla in locul noii aripi al Aro Palace.(povestea asta o stiu de la bunica mea )
In concluzie,daca ati crezut ca stiti totul despre Brasov,v-ati inselat!
Brasovul fascineaza si pune la incercare mintile multor istorici,dar mai ales,mintea fiecarui brasovean care spera ca intr-o zi,sa descopere personal,aceste tuneluri ce au creat diferite legende care mai de care mai fascinante si misterioase.
Stiu ca Brasovul are o istorie fascinanta,si nu exagerez deloc pentru ca aceasta este realitatea,stiu ca printre misterele Brasovului se afla lacurile subterane,sau tuneluri care strabat centrul istoric al Brasovului,insa nu stiam exact,detaliile ce contureaza legenda tunelurilor despre care vom vorbi in continuare.
Cum batranul a reusit sa-mi starneasca interesul,am facut cateva cercetari,si iata ce am descoperit:
Cetatea medievală a Braşovului avea o reţea de tuneluri, care făcea legătura între bastioanele de apărare ale vechiului burg. În decursul timpului, pornind de la tunelurile şi grotele descoperite, s-au ţesut multe legende controversate.
Cert este, însă, că există mai multe intrări în mai multe zone din centrul Braşovului, majoritatea fiind închise sau impracticabile în prezent. În decursul timpului, au fost găsite astfel de guri de intrare pe străzile Cuza Vodă nr. 39, Mihai Viteazul nr. 2, De Mijloc nr. 20, După Ziduri, Nucului, Canalul Timiş nr.18, în spatele Poliţiei şi în curtea Liceului de Artă. Ultima descoperire pe această temă s-a făcut în 2008, când a fost demolată o casă în cartierul Bartolomeu, pe str. Lanurilor. Aici exista o uşă metalică, închisă cu un lacăt şi sigilată. Înainte de 1989, în fiecare an, reprezentanţii Armatei veneau şi controlau sigiliul. Mai mult, se pare că tunelul făcea legătura cu cel mai vechi monument de arhitectură al Braşovului şi din Ţara Bârsei, Biserica Sf. Bartolomeu, a cărei construcţie a început pe la 1223.
Cele mai cunoscute sunt cele două tuneluri de După Ziduri, o adevărată reţea de galerii, unite între ele.
Au fost „cartografiate“ anul trecut, de voluntarii care au făcut igieniarea acestora, existând ideea de a fi folosite ca atracţie turistică. Mai mult, se lansase ideea ca în interiorul lor să fie amenajat un muzeu al luptei anticomuniste. Mulţi ani, galeriile au fost adăpost pentru oamenii străzii. În urmă cu peste zece ani, autorităţile locale au decis să zidească sau să pună gratii metalice la intrarea în tuneluri, pentru a deveni inaccesibile. Existenţa acestor tuneluri se pare că va fi curmată, întrucât edilii doresc să construiască un tunel pornind din Livada Poştei (în zona de unde se pleacă spre Poiana Braşov) până la Maternitate, pentru a transforma şi strada Mureşenilor, alături de Republicii, în pietonal, fiind astfel salvată „inima arhitecurală“ a cetăţii de traficul rutier, decizie contestată de etnicii germani, care spun că se distruge una dintre cele mai frumoase zone de promenadă, întinsă de-a lungul Pârâului Graft (numit Spurcata din cauza mizeriilor deversate).
Tuneluri in zona Piata Sfatului
Unul dintre tunelurile aflate in zona Piata Sfatului,se spune că duce către curtea Liceului de Artă.
De asemenea, în pivniţa Casei Mureşenilor se află intrarea astupată a unui tunel subteran,despre care se spune că trece pe sub Piaţa Sfatului şi de acolo spre Republicii, până sub Tâmpa.
Se crede ca si din Biserica Neagră s-ar face acces către trei tuneluri. Un fost paroh al bisericii ar fi recunoscut existenţa acestora, dar nu a vrut să dea amănunte despre ele, iar locatarii unei case de pe strada Ştefan Ludwig Roth (lângă Biserica Neagră) povesteau că, în copilărie, se jucau prin tunelul care pornea din pivniţă şi ducea înspre Tâmpa. Mai mult, şi Cetăţuia de pe Dealul Straja, ar avea trei tuneluri.
O altă legendă vobeste despre faptul că, în Doilea Război Mondial ar fi existat un tunel care lega Casa Sfatului cu o peşteră aflată pe Şaua Tâmpei, iar aici ar fi fost ţinuţi captivi prizonieri germani, blocându-se ambele intrări.
Si totusi,mai multe amănunte există în privinţa grotelor din Piaţa Sfatului.
Practic, acestea au fost gândite ca depozite de provizii în cazul în care Cetatea era asediată. O confirmare a existenţei acestora vine în anii ’50, când, la Braşov, a poposit o balenă uriaşă, perfect conservată - „Moby Dick“, cum îi spuneau copiii. Din cauza greutăţii, camionul cu balena s-a prăbuşit într-o astfel de groapă. Apoi, prin 1963-1964, un camion rusesc s-a prăbuşit într-o cavitate, lângă Muzeul de Istorie. O altă groapă cu provizii s-a descoperit la schimbarea pavajului din Piaţa Sfatului, în anii 1987-1988. Bătrânii spuneau că excavarea gropilor de provizii se făcea după un adevărat ritual: se săpau numai noaptea, erau făcute de un singur om, până la o adâncime de 2,5 metri. Interiorul era ars şi apoi umplut cu cereale şi alte provizii.
Istoricii sunt rezervaţi faţă de aceste legende.
Istoricul Nicolae Pepene, directorul Muzeului judeţean de Istorie, este rezervat asupra legendelor vehiculate pe această temă. Indiscutabil, existenţa tunelurilor nu poate fi infirmată, dar încă nu se poate spune exact care a fost raţiunea construcţiei acestora. „Există multe astfel de spaţii care sunt în administrarea Apărării Civile.Unele informaţii sunt încă clasificate. Nu s-au făcut cercetări pe tema acestor tuneluri şi nu avem o hartă a lor. Pot să vă confirm că, în afară de exemplele de care aţi amintit, a mai fost un caz, în care s-a descoperit un tunel în anii ’30, când s-au făcut lucrări la Vila Kertsch (construită în 1887) pe strada Porţii (strada Republicii de astăzi), în locul unde este acum Modaromul“, ne-a dezvăluit Nicolae Pepene.
Mult mai direct a fost dr. Valer Rus, directorul Muzeului Casei Mureşenilor. „Nu pot să îneţeleg cum putem să fim atât de absurzi şi să nu punem în valoare aceste tuneluri. Toată lumea vorbeşte despre dezvoltarea turismului la Braşov şi nu se face nimic. Dacă Apărarea Civilă, SRI şi cine mai are pe acolo ceva depozite şi de ascuns, poate să-şi mute tot ce au că sunt atâtea unităţi dezafectate. Este păcat că nu folosim această oportunitate, care în orice alt loc din lume aduce o explozie a numărului de turişti,numai noi nu facem nimic“, a precizat Valer Rus.
Interesant este felul in care vad locuitorii din Brasov problema catacombelor, iar faptul ca la imobilul din strada Lanurilor 1A, un ofiter de la Armata venea periodic sa verifice starea sigiliului pare sa confirme spusele si legendele acestor tuneluri,spuse de brasoveni.
— Guri de intrare, majoritatea inchise sau impracticabile, exista pe strazile Cuza Voda nr. 39, Mihai Viteazul nr. 2, De Mijloc nr. 20, Dupa Ziduri, Nucului, Canalul Timis nr. 18, in spatele Politiei si in curtile Scolii de Muzica si a Liceului de Arta.
— Cele doua tuneluri de Dupa Ziduri sunt adevarate galerii in care poti sa te ratacesti cu usurinta. Se pare ca intre cele doua exista o legatura, desi nimeni nu stie cine le-a construit si cine le-a folosit La prima vedere par galerii naturale, dar din loc in loc se vede ca au fost amenajate de mana omeneasca.
–Vechea Cetate de pe deal (actualul complex turistic Cetate), construita in anul 1524, este prevazuta cu trei tuneluri. Unul a fost strabatut de la un capat la altul acum cativa ani. Constructia lor dateaza probabil din secolul al XVI-lea. In Cetate sunt vizibile doua guri de intrare, situate in doua fantani, una dintre ele fiind adanca de aproape 30 de metri. Tunelurile au iesire spre strazile De Mijloc, Nicolae Iorga si Cuza Voda.
— In privinta Casei Muresenilor (LMI BV-II-m-A-11582; Piata Sfatului 25) din centrul orasului se afla intrarea astupata a unui tunel subteran, avand o inaltime aproximativa de 1,40 metri, prevazut cu bolta de caramida. Se presupune ca tunelul trece pe sub Piata Sfatului si de acolo spre Republicii, pana pe sub Tampa.
— De-a lungul timpului, surpari accidentale produse in Piata Sfatului au scos la iveala structuri subterane. Prin anii 1963-1964 un camion rusesc s-a prabusit intr-o cavitate, cu diametrul gurii de aproximativ un metru, langa Muzeul de Istorie. O alta groapa cu provizii s-a descoperit tot accidental, la schimbarea pavajului din Piata Sfatului, in anii 1987-1988.
— La cativa metri in spatele gradinilor de pe strada Doborogeanu Gherea, se afla doua grote. Pana nu demult, pe timpul noptii aici se adaposteau boschetarii. Legendele spun ca doua tuneluri din cetate serpuiesc pe sub Tampa si pe sub Piata Sfatului. Alte catacombe duc pana in Bartolomeu si nu putini sunt brasovenii care le-au strabatut in copilarie, jucandu-se.
— Turnul Negru (LMI BV-II-m-A-11294.05), datand din veacul al XVI-lea, era legat cu cetatea printr-un tunel subteran si un pod mobil. Restaurat in anul 1996, in Turnul Negru functioneaza in prezent un punct muzeistic ca sectie a Muzeului Judetean de Istorie.
In urma cu ceva timp,am scris un articol intitulat "Brasov-un loc magic incarcat de legende,mistere si povesti fascinante",astfel ca in scurt timp am primit diferite comentarii in care mi se atragea atentia cu privire la tunelurile care strabat Brasovul.
Multumesc din suflet acestor prieteni,care vin sa confirme inca o data,existenta acestor tuneluri.
Nu stiu daca exista un lac sub Tampa ca nu am cum sa ajung acolo.
Grota din saua tampei are tunele prea inguste sau sigilate cu dop de argila. Grotele din spatele la universal nu duc departe, dar trebuie mers cu grija ca acolo stau oamenii strazii. Grota din Racadau de langa treptele Gabony are numai doua tunele: una ce leaga doua intrari si o fundatura.
Imi trebuie un aparat special sa detectez daca exista acel lac
fractali1 aprilie 2017, 13:43
In catacombele de pe "Dupa Ziduri" am mai gasit tunele noi. Tunelul acela de mers pe burta duce la alte doua galeri: una ce duce la iesirea cu grilaj de langa centrala, un alt tunel ce are inca doua fundaturi si duce la un gard de zidarie inalt de 1,5 metrii cu o spartura ce dezvaluie continuarea tunelului, dar mai incolo nu pot sa ma duc ca e prea ingust exact ca si buncarul din saua Tampei.
In tunelul de mers pe burta mai faceam eu abdomene in weekend cand nu aveam bani de mers la sala de fitness
fractali29 august 2017, 02:13
In grota de pe saua Tampei am reusit sa largesc un tunel ingust in stanga cu o sapaliga in laturand pamantul dar mai incolo chiar nu pot sa ma duc singur si neechipat deoarece duce la un hau de vreo 30 metri, unde as putea muri acolo. Am apelat pe email la un club de speologie sa chem o echipa sa mearga pe acolo, ca stiu ca acei baieti sunt bine antrenati si au un echipament special de catarare ca sa coboare prin acel put similar cu putul liftului la o mina veche
fractali29 august 2017, 02:16
Pe "Dupa Ziduri" mai e un buncar mai in dreapta de centrala, in care nu am putut intra acolo niciodata deoarece e prea ingust si trebuie largit si montat o scara deoarece are un prag de 2metrii.
Acel buncar se presupune ca ar duce la fundul unui put la Turnul Alb si ca ar comunica cu grota sigilata cu argila de pe cararea strazii Fagetului in spatele Oficiului de Forte de Munca, si de ce nu si cu biserica din Bartolomeu si buncarul de pe strada Lanurilor, cu conditia ca tunelul sa nu fie surpat
Andreea Des18 decembrie 2016, 16:01
Am auzit de la cineva ca la uzina steagu rosu se faceau tancuri care erau transportate prin tuneluri pe sub calea bucuresti
fractali1 aprilie 2017, 13:39
Exista un tunel in spate la Metrom dar nu am putut sa ma duc acolo ca se auzeau caini care latrau, si imi era frica nu numai de caini, ci si ca locul sa nu fie proprietate privata, si sa ma trezesc capturat de politie
Unknown13 aprilie 2016, 10:50
Ca o completare,a mai fost descoperit un tunel ce venea din cetatuie pana la biserica franciscana de pe str. Sf.ioan si de acolo se continua pana in p-ta Sfatului,prin care erau adusi condamnatii.Tunelul a fost descoperit in momentul demolarii bisericii care se afla in locul noii aripi al Aro Palace.(povestea asta o stiu de la bunica mea )
In concluzie,daca ati crezut ca stiti totul despre Brasov,v-ati inselat!
Brasovul fascineaza si pune la incercare mintile multor istorici,dar mai ales,mintea fiecarui brasovean care spera ca intr-o zi,sa descopere personal,aceste tuneluri ce au creat diferite legende care mai de care mai fascinante si misterioase.
Comentarii
Trimiteți un comentariu